Tehtävät
ELY-keskuksen tehtävät, joilla kehittämiskohdetta edistetään.
YVA ja SOVA
ELY-keskuksissa tehdään jo nyt
ELY-keskukset toimivat ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) yhteysviranomaisena. Tässä roolissa pyritään varmistamaan, että hankkeen merkittävät ympäristövaikutukset tunnistetaan ja osalliset saavat riittävän tiedon heitä koskevista hankkeista ja saavat sanoa näkemyksensä.
Yhteysviranomainen ottaa arviointimenettelyssä kantaa siihen, mitkä ovat hankkeeseen liittyviä merkittäviä ympäristövaikutuksia. Rakennetun ympäristön osalta YVA-menettelyssä arvioidaan vaikutuksia yhdyskuntarakenteeseen, aineelliseen omaisuuteen, maisemaan, kaupunkikuvaan, kulttuuriympäristöön ja kulttuuriperintöön. Ilmastovaikutukset liittyvät kiinteästi kokonaisuuteen.
Voitaisiin tehdä
Selkeyttää näkemystä siitä, mitä ovat rakennettuun ympäristöön liittyvät ilmastovaikutukset ja milloin ne ovat merkittäviä. Tiivistää tässä yhteistyötä ELY-keskusten, hanketoimijoiden ja konsulttien välillä.
Vahvistaa tietopohjaa ilmastonmuutoksen aiheuttamista riskeistä rakennetulle ympäristölle. Tiivistää yhteistyötä tutkimuslaitosten alueellisten vastuumuseoiden kanssa kulttuuriarvoihin liittyvissä kysymyksissä.
Kulttuuriympäristön hoito ja rakennusperinnön suojelu
ELY-keskuksissa tehdään jo nyt
ELY-keskukset edistävät kuntien alueidenkäytön suunnittelun ja rakennustoimen järjestämistä sekä valvovat maakunta-, yleis- ja asemakaavoitusta, rakentamista ja muuta alueiden käyttöä asioissa, jotka ovat vaikutuksiltaan maakunnallisesti tai valtakunnallisesti merkittäviä. Edistämistehtävän toteuttamiseksi ELY-keskus antaa kuntien kaavoja koskevia lausuntoja ja käy niiden kanssa kaavaneuvotteluita.
Alueidenkäyttötehtävässä ELY-keskukset edistävät kulttuuriympäristön hoitoa ja kulttuuriperinnön vaalimista. Ne myöntävät rakennusperinnön hoitoavustuksia, tukevat perinnebiotooppien säilyttämistä ja tekevät rakennussuojelupäätöksiä.
Voitaisiin tehdä
Ilmastokestävyyden edistäminen tulisi tunnistaa entistä vahvemmin osana muiden arvojen turvaamista.
Avustuksissa voitaisiin tarkastella laajemmin ilmastokestävyyden edistämistä. Ilmastonmuutos voi vaikuttaa erityisesti jo nyt huonokuntoisiin, mutta rakennusperinnön kannalta tärkeisiin rakennuksiin.
Rakennussuojelutehtävät tulisi nähdä osana ilmastotehtäviä; esimerkiksi kiertotalous, rakennusten korjaaminen ja elinkaaren jatkaminen sekä tilojen tehokas käyttö edistävät yhtä aikaa suojelu- ja ilmastotavoitteita.
Tunnistaa systemaattisesti rakennusten, rakenteiden ja kulttuuriympäristön haavoittuvuutta ilmastonmuutokselle. (Esim. puupaalut ovat haavoittuvia kuivuudelle tai puiset pintamateriaalit jatkuvalle kosteudelle.)
Alueidenkäyttö
ELY-keskuksissa tehdään jo nyt
ELY-keskukset edistävät kuntien alueidenkäytön suunnittelun ja rakennustoimen järjestämistä sekä valvovat maakunta-, yleis- ja asemakaavoitusta, rakentamista ja muuta alueiden käyttöä asioissa, jotka ovat vaikutuksiltaan maakunnallisesti tai valtakunnallisesti merkittäviä. Edistämistehtävän toteuttamiseksi ELY-keskus antaa kuntien kaavoja koskevia lausuntoja ja käy niiden kanssa kaavaneuvotteluita.
Alueidenkäyttötehtävässä pystytään laaja-alaisesti huomioimaan rakennetun ympäristön kokonaisuuden kehittyminen ottaen huomioon niin olemassa olevat arvot kuin eri tahojen intressit. Tehtävässä voidaan merkittävästi edistää esim. uusiutuvien energiaratkaisujen tilallista ja toiminnallista yhteensovittamista olemassa olevaan rakennettuun ympäristöön.
Rakennusvalvontaan liittyvässä ohjauksessa on mahdollista kiinnittää huomiota pienemmän mittakaavan kysymyksiin tai tiettyyn kohteeseen liittyviin riskeihin. ELY-keskukset lausuvat kuntien rakennusjärjestyksistä (ml. rakentamiskorkeudet.)
Rakennettuun ympäristöön liittyviä tehtäväkokonaisuuksia ovat mm. rakennussuojelutehtävät, rakentamisen ohjaus, kulttuuriympäristötehtävät sekä purkamislupamenettelyt.
Voitaisiin tehdä
Tarkastella aiempaa systemaattisemmin rakennusten ja rakenteiden ilmastokestävyyttä ja tunnistaa esim. purkamiseen, viherrakenteeseen ja laajasti sopeutumiseen liittyviä vaikutuksia. Tunnistaa viherrakenteen kiinteä kytkeytyminen rakennettuun ympäristöön ja sen muihin arvoihin.
Tunnistaa kohdetyyppejä tai alueita, joille uusiutuvan energian ratkaisut soveltuisivat erityisen hyvin. Tällaisia ovat esim. aurinkoenergian sijoituspaikat, jotka eivät vaadi uutta rakentamista: meluvallit, isot kauppakeskukset jne. Linjataan reunaehtoja, joiden puitteissa olevaan ympäristöön voidaan lisätä ilmastoratkaisuja.
Tunnistaa systemaattisemmin erityisen haavoittuvia kulttuuri- ja rakennusperintökohteita ja niihin kohdistuvia ilmastoriskejä. Tunnistaa ilmastonmuutoksen vaikutuksille altistavia ominaispiirteitä esimerkiksi tietyllä aikakaudella rakentuneilla alueilla.
Nostaa esiin energiatehokkuuskysymyksiä rakennusjärjestyksiin liittyvässä edistämistyössä.
Lisätä yhteistyötä kuntien rakennusvalvonnan kanssa ilmastokysymyksistä. Mahdollisia teemoja ovat esimerkiksi puurakentaminen, resurssiviisaus, kiertotalous, lämpösaarekeilmiö sekä hulevedet.
Vesihuolto
ELY-keskuksissa tehdään jo nyt
Hulevesien hallinta on keskeinen keino edistää rakennetun ympäristön ilmastonmuutokseen sopeutumiskykyä. ELY-keskuksissa hulevesien hallintaa edistetään etenkin alueidenkäytön sekä vesihuollon tehtävissä.
ELY-keskukset ottavat kantaa hulevesiin kaavalausunnoissa ja -neuvotteluissa. ELY-keskuksissa toimii myös hulevesiverkosto, joka kehittää hulevesien hallinnan toimintatapoja valtakunnallisesti.
Voitaisiin tehdä
Hulevesien hallinnan merkitystä voitaisiin entistä systemaattisemmin pitää esillä osana alueidenkäytön edistämistehtävää. ELYissä voitaisiin ottaa käyttöön ja markkinoida eteenpäin hulevesien hallintaan liittyviä työkalujen kuten Syken hulevesikarttoja sekä eri ilmastoskenaarioita.
Kaavojen lisäksi hulevesiriskien ehkäisy ja niihin varautuminen voitaisiin tuoda esiin myös kuntien rakennusjärjestyksiin liittyen.
Hulevesiverkostossa voitaisiin pitää vahvemmin esillä ilmastonmuutokseen sopeutumista.
Tulvariskien hallinta ja tulvantorjunta
ELY-keskuksissa tehdään jo nyt
Eri viranomaiset ja muut julkiset toimijat pyrkivät estämään ja vähentämään tulvavahinkoja yhteistyössä. Tulvariskiasiantuntijat arvioivat ja kartoittavat koko maan riskialueet. Sen jälkeen ELY-keskukset laativat riskialueille tulvariskien hallintasuunnitelmat.
Keskeisiä toimijoita ovat ELY-keskusten lisäksi Suomen ympäristökeskuksen ja Ilmatieteen laitoksen Tulvakeskus, kunnat ja pelastuslaitokset. Tulvakeskus ennustaa ja varoittaa tulvista sekä ylläpitää tilannekuvaa (vesi.fi) yhteistyössä ELY-keskusten kanssa.
Voitaisiin tehdä
Kehittää tulvakarttojen viestinnällisyyttä ja laajentaa niiden käyttämistä. Tuoda tulvakarttoihin säännönmukaisesti mukaan uusin tieto ilmastonmuutoksen vaikutuksesta tulvien laajuuteen ja yleisyyteen.
Ennakoida vanhojen patorakenteiden ym. kunnostustarpeita: esimerkiksi vanhat, vesistöjen rannoilla sijaitsevat arvokkaat teollisuusympäristöt. Tehdä valtion vesirakenteiden systemaattinen kuntoarviointi.